Poradnik

CHŁODNICTWO

 

Chłodnictwo to dział zajmujący się odprowadzaniem ciepła ze środowiska chłodzonego w celu uzyskania i utrzymania temperatury niższych od temperatury otoczenia.

Jest to wykorzystywane w wielu branżach przede wszystkim przemysł spożywczy i przetwórczy. Chłodzenie pozwala na utrzymanie artykułów łatwo psujących i w ich stanie pierwotnym podczas przechowywania oraz transportowania.

 

KLIMATYZACJA

 

Klimatyzacja – proces wymiany powietrza w pomieszczeniu, mający na celu utrzymywanie żądanych warunków klimatycznych czyli odpowiedniego zakresu temperatur powietrza, zapewniających dogodne warunki do pracy i funkcjonowania człowieka lub optymalne warunki dla określonego procesu przemysłowego, temperaturę i wilgotność uzyskać można tylko poprzez użycie klimatyzatorów precyzyjnych

 

Klimatyzatory Split – instalacje klimatyzacyjne pojedynczych pomieszczeń, jedna jednostka zewnętrzna ulokowana na ścianie budynku bądź na dachu obsługuje jedną jednostkę wewnętrzną chłodząco-grzejną(latem chłodzi-zimą grzeje). Charakteryzują się małymi rozmiarami oraz cichą pracą, jak również dużą wydajnością. Grupą docelową są jedno pomieszczeniowe obiekty handlowe, punkty usługowe, mieszkania prywatne. Popularne klimatyzatory typu split produkowane są w różnych wersjach:

  • klimatyzatory naścienne
  • kasetonowe
  • kanały powietrzne
  • naścienno-przysufitowe
  • naścienno-przypodłogowe


Klimatyzatory Multi Split
–instalacje dla klientów którzy poszukują niewielkiego systemu obejmującego swoim działaniem kilka pomieszczeń, które charakteryzują się dwiema, trzema lub czterema jednostkami wewnętrznym i jedną jednostką zewnętrzną. Grupa docelowa to niewielkie biura, kilku pomieszczeniowe punkty handlowe i usługowe, małe hotele, pensjonaty. Oszczędność miejsca, oszczędność energii i niższe koszy inwestycyjne przy zachowaniu komfortu użytkownika – to cechy które są charakterystyczne dla układów multisplit.


Możliwy jest szeroki wachlarz urządzeń tego typu:

 

  • klimatyzatory naścienne
  • kasetonowe
  • kanały powietrzne
  • naścienno-przysufitowe
  • naścienno-przypodłogowe


Klimatyzatory okienne
są to klimatyzatory, w których obie jednostki wewnętrzna i zewnętrzna zamknięte są w jednej obudowie. Montowane albo w ścianie, albo w oknie zajmując przy tym część lub całe okno. Część urządzenia znajduje się wewnątrz pomieszczenia część na zewnątrz.
Grupa docelowa to niewielkie sklepiki, pawilony wolnostojące, biura.


Klimatyzatory przenośne
-jak w przypadku klimatyzatorów okiennych w tego typie urządzeń obydwie jednostki są w jednej obudowie. Klimatyzatory te jak wskazuje sama nazwa można łatwo przenosić z pomieszczenia do pomieszczenia. Rurę odprowadzającą wchłaniane przez urządzenie ciepło montujemy bezpośrednio w ścianie zewnętrznej lub w oknie a czasami do kratki wentylacyjnej.

 

AUTO-KLIMATYZACJA


Klimatyzacja samochodowa
niezależnie od modelu czy marki samochodu składa się z takich elementów jak:

  • filtr-osuszacz wciąga wilgoć i cząsteczki brudu z układu klimatyzacji, aby zapewnić optymalną wydajność chłodzenia
  • kompresora-sprężarki – zapewnia obieg czynnika chłodzącego
  • skraplacza-chłodnicy – czynnik chłodniczy przechodzi ze stanu gazowego w ciekły
  • parownika – następuje rozprężenie czynnika powodujące obniżenie temperatury

 

Podstawową zasadą działania klimatyzacji jest zjawisko obniżenia temperatury w czasie rozprężania gazu będącego pod wysokim ciśnieniem.

 

Klimatyzacja składa się z dwóch obwodów ciśnienia wysokiego oraz niskiego. Obwód wysokiego ciśnienia znajduje się za sprężarką, wytworzone przy sprężaniu ciepło jest odbierane z układu poprzez skraplacz, który jest chłodzony powietrzem w czasie jazdy. Czynnik chłodzący w stanie ciekłym dopływa do zaworu rozprężnego i tam następuje rozprężenie czynnika – zmienia się on w gaz. W czasie rozprężania następuje odbiór ciepła z otoczenia. Zimny parownik owiewany jest powietrzem wytworzonym przez dmuchawę, które trafia do wnętrza samochodu przez układ nawiewowy. Rozprężony czynnik chłodzący przepływa do sprężarki gdzie ponownie jest sprężany. Jest to układ zamknięty(w większości klimatyzacji).

 

 

SERWIS KLIMATYZACJI

Dlaczego należy robić przegląd klimatyzacji w naszych autach???

 

Po pierwsze czynnik chłodzący ulatnia się poprzez przewody i złącza układu i ubywa go w ciągu roku do 10-20 %, co oznacza że w sposób znaczący może spaść zdolność do schładzania wnętrza samochodu. Użytkownik zadowolony z chłodzenia jest nieświadomy o zaczynających się problemach i związanych z nimi konsekwencjach.

Czynnik chłodzący krążący w układzie jest również nośnikiem oleju smarującego sprężarkę jego mała ilość może doprowadzić do tego że do sprężarki będzie docierało mało oleju i dojdzie do jej zatarcia, co wiąże się z dużymi kosztami wymiany sprężarki.

Po drugie zagnieżdżające się na parowniku bakterie, grzyby oraz inne mikroorganizmy mogą powodować zatęchłe zapachy oraz u wielu ludzi kichanie, łzawienie, kaszel czyli wszelkiego rodzaju reakcje alergiczne. Z tego powodu bardzo ważna jest wymiana filtra kabinowego na którym osadza się wiele zanieczyszczeń oraz odgrzybianie całego układu tzn. kanały wentylacyjne.

Po trzecie komfort jazdy – klimatyzacja w samochodzie schładza wnętrze do przyjemnej temperatury, osuszając jednocześnie powietrze. skutki uboczne ale odpowiednia regulacja i wietrzenie podczas jazdy całego systemu czyli zrozumienie na czym to polega jest najważniejsze. Dzięki temu nasze zmęczenie, koncentracja nie zostają osłabione i istnieje mniejsze ryzyko kolizji spowodowane ogólnym zmęczeniem organizmu, które odczuwamy podczas upałów.